Reklamy suplementów diety straszą nas złym cholesterolem, a dietetycy apelują o spożywanie jajek, bo jest w nich dobry cholesterol. Nie wiadomo komu wierzyć i co jeść. Przed Wami artykuł – cholesterol fakty i mity, w którym rozwiązujemy wszelkie nieścisłości dotyczące tego zagadnienia.

Co to jest cholesterol?

Cholesterol to naturalnie występujący związek chemiczny, wytwarzany przez organizmy żywe. Funkcjonuje w każdej komórce zwierzęcej, również u ludzi, wspomagając szereg procesów, które zachodzą w tych organizmach. Jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania.

Możemy przyjmować go również w pokarmach. Więcej tego związku chemicznego posiadają oczywiście pokarmy pochodzenia zwierzęcego, lecz występuje on również w mniejszym zakresie w roślinach. Cholesterol całkowity dzieli się na cholesterol LDL (zła frakcja) oraz cholesterol HDL (dobra frakcja). W naszym organizmie znajdują się oba rodzaje tej substancji i oba są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania. W idealnej proporcji, w naszym organizmie powinno znajdować się więcej cholesterolu HDL, a mniej LDL.

Zły cholesterol czy dobry?

Problem z cholesterolem pojawia się w sytuacji, gdy jest go za dużo. Taki stan rzeczy może wynikać z wielu czynników. Nadprodukcja cholesterolu przez nasz organizm może być powiązana z różnorodnymi chorobami. Gdy z przeprowadzonych badań wynika, że w Twoim organizmie jest go za dużo, lekarz skieruje cię na odpowiednie dalsze rozpoznanie.

Sama obecność cholesterolu nie jest powodem do zmartwień, lecz jego nadmiar bądź brak. Taki stan, różny od standardowego, zawsze będzie związany z zaburzeniami w Twoim organizmie i nie należy go bagatelizować. Zaniedbanie może prowadzić do dalszych komplikacji i drastycznego obniżenia stanu zdrowia.

Dieta a cholesterol

Bardzo często nadwyżka cholesterolu jest spowodowana nieodpowiednią dietą i brakiem aktywności fizycznej. Prawidłowe odżywianie oraz wysoka kondycja fizyczna mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie i będziemy to powtarzać do znudzenia, ponieważ uważając na te dwie rzeczy, możemy znacznie poprawić nasz komfort, a także długość życia. Najlepsze leki nie działają tak dobrze, jak zdrowe nawyki.

W przypadku, gdy cierpisz na nadwagę, otyłość lub nie prowadzisz odpowiedniego stylu życia, lekarz, widząc zbyt duży poziom tego składnika, powinien zalecić ci zmianę sposobu odżywiania. Nie radzimy korzystać z suplementów diety, ponieważ nie rozwiązują one problemu, ale amortyzują skutki nadwyżki cholesterolu. Stosowanie ich ma sens tylko, gdy zdrowo się odżywiasz. Leki na nadwyżkę cholesterolu przepisze ci lekarz, gdy jest ona spowodowana czynnikami, których najlepsza dieta nie naprawi.

Podsumowując, nie należy bać się cholesterolu, jednak warto zadbać o jego odpowiedni poziom w organizmie. W przypadku nadmiaru warto przede wszystkim zmienić dietę poprzez zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów odzwierzęcych bądź całkowitą z nich rezygnację. Suplementy diety nie są rozwiązaniem problemu, póki nie zmienimy złych nawyków.

Dieta ketogeniczna – z czym to się je?
Rodzaje kwasów kosmetycznych i ich działanie

FEEDBACK

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dieta ketogeniczna – z czym to się je?

Ostatnio bardzo dużą popularność zyskują diety eliminacyjne. Polegają one na wyeliminowaniu określonych składników z codziennego żywienia, celem ograniczenia liczby spożywanych...

Zamknij